Vad är att vara STARK?

Jag har ofta fått hört att jag är stark som "klarat allt". Eller "jag fattar inte hur du klarade allt i din uppväxt".

Men sanningen är enkel och kan besvaras med en motfråga- vad hade jag för val?

När man/jag växer upp med en missbrukare gör man också händelser och situationer till något normalt. För man vet inget annat.

Att däremot skriva om det idag, det är ett aktivt val jag gör för mitt eget tillfrisknande. Jag skriver för en sorts terapi, jag skriver till de som fortfarande lever i detta och kanske har en känsla av ensamhet.

För ensamheten är påtaglig när man lever i något destruktivt. Men också ofta självvalt. Man kanske väljer det för att dölja vad som verkligen händer, eller för rädsla att bli sårad igen. Jag vet, för jag har valt ensamheten själv.

Men vändpunkten för mig blev när jag började gå på al-anon möten. Även om det kändes obekvämt från början så kände jag mig aldrig ensam.

Där var människor som förstod min situationer. Där var människor som jag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0